• فروشگاه آنلاین آر-شاپ
    فروشگاه آنلاین آر-شاپ

    هسته ای قوی

  • سامانه هوشمند مدیریت استخر و اماکن ورزشی مبتنی بر تکنولوژی RFID
    سامانه هوشمند مدیریت استخر و اماکن ورزشی مبتنی بر تکنولوژی RFID
  • چاپ و کدگزاری کارتهای هوشمند و تولید تجهیزات مبتنی بر RFID
    چاپ و کدگزاری کارتهای هوشمند و تولید تجهیزات مبتنی بر RFID

    چاپ کارتهای Mifare و RFID با کیفیت HD کدگزاری کارتهای مایفر تولید تجهیزات مبتنی بر RFID سیستم کنترل میز بیلیارد سیستم کنترل کافی نت سیستم کنترل گیت ورود استخر

  • سیستم جامع مالی و اداری تحت وب بی سان
    سیستم جامع مالی و اداری تحت وب بی سان

    حسابداری، حقوق و دستمزد، انبار ، اموال ، خزانه داری ، پرسنلی ، کار گزینی

  • سیستم مدیریت اطلاعات پروژه و آرشیو فنی ....
    سیستم مدیریت اطلاعات پروژه و آرشیو فنی ....
خانه مقالات مقالات حسابداری هزينه يابي بر مبناي هدف - منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف

هزينه يابي بر مبناي هدف - منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف

فهرست مقاله
هزينه يابي بر مبناي هدف
منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف
اهداف هزینه یابی هدف
نحوه پیاده سازی نظام هزینه یابی هدفمند
هزینه یابی بر مبنای هدف در سطح محصول
همه مقالات

منشأ و تاریخچه هزینه یابی هدف:

 

در دهه 1960 رشد صنایع مختلف همگام با توسعه ماشینی شدن شتاب بیشتری گرفت. در آن زمان تقاضا برای محصولات شگفت آور بود و کانون توجه مدیریت هزینه بر مراحل تولید متمرکز قرار داشت و از این رو هزینه یابی استاندارد ابزار اصلی کنترل هزینه شمرده می شد. در اوایل دهه 1970، اشباع بازار و بالا رفتن سطح زندگی مردم شرکت ها را مجبور به تولید محصولات متنوع با ویژگیهای متفاوت نمود و با استفاده از امکانات جدید چرخه عمر محصولات به نفع محصولات بهتر و جدیدتر دائما کوتاه تر شده و از این رو اهمیت مدیریت هزینه را در مرحله برنامه ریزی و طراحی افزایش داد.

 

پیش تر هزینه یابی هدف به عنوان فن هزینه یابی فراگیر تولیدکنندگان ژاپنی را جذب خود کرده بود و هزینه یابی هدف اولین بار در دهه 1960 در شرکت اتومبیل سازی تویوتابرای برنامه ریزی هزینه تولید یک خودرو به مبلغ 1000 دلار و در واکنش به شرایط دشوار بازار پا به عرصه وجود گذاشته بود. در آن زمان بازارهای آسیا انباشته از محصولات شرکتهای غربی بود و مؤسسه های ژاپنی نیز با کمبود منافع و مهارتهای مورد نیاز برای توسعه مفاهیم فنون و ابزارهای لازم برای رسیدن به رقیب پر قدرت خود در زمینه هایی چون کیفیت، هزینه و کارآیی روبرو بودند. بسیاری از شرکت های ژاپنی به این نتیجه رسیدند که فعالیتهای چند وجهی در تولید، آنگونه که شرکتهای غربی به کار می برند می تواند با اصلاحاتی به صورتی اثر بخش به کار گرفته شود. آنان بر این عقیده بودند که در هم آمیختن کارکنان بازاریابی، مهندسی، مالی، تولیدی و برنامه ریزی در یک گروه تخصصی منافع متعددی دارد. این گروه ها می توانستندروشها و فنون جدیدی برای طراحی و ایجاد محصولات جدید در معرض آزمایش قرار دهند و در جهت افزایش یکپارچگی بین فعالیتهای بالا دستی در عملیات شرکت، تلاش کنند. هزینه یابی هدف از چنین محیطی پدید آمد. مجموعه ای از ابزار تخصصی شامل تحلیل عملیات، مهندسی ارزشها، تحلیل ارزشها و مهندسی همزمان برای تکمیل هزینه های هدف معرفی شد و این امر شرکتهای ژاپنی را در زمینه های طراحی و ایجاد محصول در موقعیتی شاخص و اثر بخش قرار داد. تنها بعد از این تحولات بود که شرکت های اروپایی و آمریکایی به ارزش هزینه یابی هدف پی بردند.

 

تعریف هزینه های هدف:

 

هزینه یابی هدف به عنوان یک مقوله استراتژیک در مدیریت هزینه است که بحث اصلی آن برآرود هزینه برای محصول یا خدمت می باشد که بر اساس آن پس از فروش محصول یا ارائه خدمات، شرکت به درآمد بر مبنای هدف (درآمد مطلوب) دست می یابد.

 

در حقیقت هزینه یابی هدف رویکرردی است برای رسیدن به بهای محصول یا خدمات در شرایطی که قیمت بر اساس رقابت تعیین می شود و سود مورد انتظار از پیش تعیین شده است. بنابراین در معادله کلی (بهای تمام شده-فروش=سود)، فروش و سود از پیش تعیین شده و قطعی فرض می شود. لذا باید هزینه و بهای تمام شده را به سطحی رساند که با فرض قیمت از پیش تعیین شده فروش و حداقل سود انتظاری، هزینه ها از سطح و میزان پیش بینی شده فزونی نیابد. آنچه کار مدیریت بنگاه را در این معادله دشوارتر می سازد این است که کاهش و کنترل هزینه ها باید با حفظ و حتی گاهی ارتقاء کیفیت نیز همراه باشد. به همین لحاظ می گویند، هزینه یابی هدف بخشی از فرایند مدیریت جامع برای بقاء سازمان در محیط رقابت فزاینده است.

 

در یک تعریف کلی می توان گفت هزینه یابی هدف رویکردی است سازمند برای تعیین اینکه یک محصول مورد نظر با کیفیت و قابلیت کارکرد مشخص، با چه بهایی باید تولید شود تا بتوان سود مورد انتظار را در قیمت فروش پیش بینی شده تحصیل کرد. در این تعریف این نکته اهمیت دارد که در آن تأکید شده است که هزینه یابی هدف چیزی است بسیار فراتر از فنون حسابداری مدیریت در واقع هزینه یابی هدف بخش مهمی از فرایند مدیریت جامع است که هدف آن کمک به سازمان برای بقا در محیط رقابت فزاینده است. در این معنی، عبارت هزینه یابی هدف اسم بی مسمایی است: این سیستم به دنبال هزینه یابی محصول نیست بلکه به عنوان یک فن مدیریتی در پی کاهش هزینه های چرخه عمر محصول است.



 
تماس با ما
آدرس:
دفتر مرکزی: آذربایجان شرقی- تبریز-بلوار توانیر-بعد از پل توانیر - روبروی پارک نظامی- مرکز رشد علوم پزشکی تبریز
دفتر تهران: شهرک غرب ، نیایش ، فرحزادی شمال ، گلستان دوم پلاک 87 واحد6  طبقه 4
کد پستی: 5133997139
ایمیل: info at arman.co.ir
تلفن:
فکس: 02189783622
شماره موبایل: 09220830950
09143184300
09123127516